RÝMY U DĚTÍ
V úvodu bych ráda zmínila, že existují rýmy dvojího typu:
a) infekční
b) neinfekční
Považuji za důležité
připomenout existenci těchto dvou typů, protože někdy je k rýmě přistupováno automaticky jako k infekčnímu onemocnění, a to bez ohledu na její původ, průběh, doprovodné nebo naopak žádné přidružené obtíže.
Infekční rýmy jsou zpravidla zelené až zelenožluté a u malých dětí také mnohdy opravdu velmi viditelné a znatelné. Takové rýmy pak většinou provází kašel, zvýšená teplota, únava, výrazná změna chování (vlivem zvýšené únavy či nechutenství), plačtivost, ucpaný nos, neklidné spaní,...
Neinfekční rýmy jsou zpravidla čiré a vodnaté. V takovém případě může být spouštěcím mechanismem určitý stimul (prach, pyl, přílišná citlivost na chlad,...) v podobě alergie, ale třeba i jen zvýšené citlivosti dítěte na daný stimul. Při větších změnách v životě dítěte může být rýma také psychosomatického původu.
U malých dětí je rýma řešitelná mnoha způsoby. V první řadě jde opravdu o to, o jaký typ rýmy se jedná a co bylo jejím původcem/spouštěčem a zda jsou přítomny přidružené obtíže či nikoliv.
Proč zde zdůrazňuji,
že rýma nemusí být vždy infekční? Je to prosté - někdy (stejně jako u nás
dospělých) může dítě prochladnout, ofoukne jej klimatizace, je pro něj
náročnější zvyknout si na přechod v rámci skokového střídání se počasí nebo u něho
může být rýma projevem psychosomatickým. O psychosomatice se zde zmiňuji záměrně,
jelikož při vstupu do nového kolektivu některé děti na rýmy trpí a je to téma v mnoha rodinách.
Pamatuji se, jak mi
máma říkala, že když se vrátila do zaměstnání, není si vědoma toho, že by si na
nás (dvě děti) brala kdy paragraf (OČR). Tato informace mi utkvěla
v hlavě. Prostým pozorováním v rámci práce v MŠ jsem si všimla,
že některé děti trpí rýmami prakticky celoročně, zatímco jiné jenom občas nebo
dokonce vůbec. Některé děti měly téměř nonstop rýmu zelenou a hustou, zatímco
jiné děti zase rýmu čirou. To mě zaujalo a postupně jsem se začala ptát a hledat
bližší informace. Dnes, oproti době třeba před dvěma lety, mi google při
hledání pojmu neinfekční rýma ukázal jedinou stránku a otázal se mě: "Měli jste
na mysli infekční rýma?". Zajímavé. Přestože je v současné chvíli situace
taková, jaká je, ještě před nedávnem pojem neinfekční rýma existoval. Tím jsem
si byla jistá. Pamatuji se, jak mi bývalá kolegyně na mou otázku (vystudovaná zdravotní
sestra) před lety vysvětlovala rozdíl, protože mě už tehdy zajímalo, jak to s rýmami u dětí vlastně je. Nicméně jsem nyní znejistěla,
když mi strýček google výraz neinfekční rýma zatajil. Nevadí. Obrátila jsem se tedy na
čerstvou absolventku, v současné chvíli již lékařku v praxi, lékařské
fakulty. Ta mi existenci rýmy infekční i neinfekční potvrdila. Proto si také dovoluji s Vámi sdílet své poznatky, byť nejsem lékař, a poskytnout Vám na dětskou rýmu třeba trochu jiný náhled.
Kromě rozlišení rýmy infekční a neinfekční, bych zde ráda zmínila i další rozdělení, a to na:
a) rýma u dítěte
b) opakované/chronické
rýmy u dítěte
Pokud má dítě jednou za čas rýmu, je to zcela běžné. Nicméně pokud se u dítěte rýmy opakují a stávají se chronickými, může se nám tím snažit dětský organismus něco sdělit.
Někdy tedy může přijít při vstupu do kolektivu právě neinfekční rýma, kter je z pohledu psychosomatiky, vlastně poměrně nepřekvapivá. Rýma totiž značí: citový chaos. Hlavou nám víří různorodé, často protikladné myšlenky a my si s nimi nevíme rady. Nedokážeme oddělit podstatné věci od těch nepodstatných a zanášíme si organismus škodlivým balastem.
Na rýmu lze také pohlížet jako na čistící proces, byť jsou celospolečensky
považované spíše za otravné a jsou automaticky brány jako ne-moc a je potřeba se jich co nejrychleji zbavit.
Co u dětské rýmy pomáhá?
- klidový režim
- teplo od nohou
- omezení mléčných výrobků (zahleňují)
- citron / zázvor - pokud dítě zvládne, je lepší přidat do vody nežli horkého čaje
- inhalace slané vody/vincentky (spíše pro starší děti), odsávačka (miminka)
- rýmovník (skvělý i jako prevence při podzimním počasí)
- čaje
- vývary
- ovoce, zelenina, vitamíny
- to, co má dítě rádo (když dítě ztratí chuť k jídlu, zkuste výběr/formu servírování přizpůsobit tak, aby dítě v čase zahlenění alespoň trochu něco pozřelo)
- intuice, vnímání, společný čas, pohlazení, oblíbená pohádka,...
- nosní kapky/perorální přípravky
- homeopatické léky
- v případě chronicity - hledání a následné odstranění spouštěče
-VK-
Použité zdroje:
vlastní znalosti, pozorování, praxe
vyjádření lékařky k dané problematice
https://empatia.cz/priciny-duchovnich-nemoci/ryma/
https://www.idnes.cz/jenprozeny/volny-cas/angina-ryma-psychosomatika.A200113_210539_jpz-volny-cas_abr
https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/ryma-a-nachlazeni-jsou-pravidelnym-pruvodcem-sychraveho-pocasi-18931